Hvor stødig står du som bedrift på egne sosiale kanaler?

SoMe Artikkel sosiale medier tips Fuel reklamebyrå

Hvor stødig står du som bedrift på sosiale medier?

Sosiale medier er et univers av muligheter og trender, men også fallgruver. Hva bør du som bedrift tenke over, for å lykkes på sosiale medier?

Følg med!

Å legge ut innhold på sosiale medier kan ofte føles som å skulle opptre for et skjult publikum: Hvor mange ser egentlig på innlegget, og liker de det du legger ut? 

Faktisk surfer 82% av alle nordmenn på mobilen daglig – og hele 76% av oss betaler også for produkter og tjenester på mobiltelefonen. Et kjennetegn hos mange forbrukere er at de er tilbakelente og åpne for å bli guidet, underholdt og inspirert – og at dette fører til salg.

Som bedrift har man tilgang til forbruksmønstre i programmer som Business Suite, Hootsuite og fra eksterne samarbeidspartnere. Disse er gull verdt for deg som driver med markedsføring og kundeanalyse. Derfor ha alltid kundens behov i bakhodet når du skal utarbeide en ny markedsstrategi for de forskjellige kanalene.

Les videre for 6 nyttige SoMe tips! 

Sosiale medier artikkel Fuel Reklamebyrå
SoMe Artikkel Foreslått Innhold

1. Foreslått innhold

Trenden som startet for fullt i 2022, var «foreslått innhold». Denne blir med oss videre i 2023; Instagram og Tik Tok er blant dem som anbefaler deg som kunde/bedrift innhold lignende det du selv har postet. Dette kan i stor grad gi «gratis» [BT1] markedsføring via økt eksponering og synlighet.

Bruksmønstre og kundedata som teknologien i dag fanger, er en viktig del av kundeinnsikten bedrifter bruker aktivt for å lage målrettede strategier, kampanjer og annonser. Youtube kaller dette for «anbefalt innhold», mens Snapchat kaller det «utforsk side» – hvor eksempelvis grupper som interesser seg for matlaging vil få opp relevante bilder, artikler og videoer fra nye kontoer. Kunden kan også oppsøke dette innholdet via søkefunksjonen.

2. Influenser markedsføring

Et av hovedmålene med å bruke sosiale medier er at man inntar en privilegert plass i forbrukerens sinn, slik at merkevarer blir husket, anerkjent og foretrukket. Den moderne måten å markedsføre produkter og tjenester på er i stadig endring, men et felt som fortsatt står sterkt, er å markedsføre gjennom influensere. Enten det er på Instagram eller Tik Tok, lar man personer med makt hos forbrukerne profilere produkter og tjenester via sine kanaler. På denne måten er man alltid ‘på’ for å bygge merkevaren sin, uten å nødvendigvis ha bygget opp en hærskare av følgere, eller der samarbeidspartner står for kreativiteten og ekspertisen.

Sosiale medier Fuel Reklamebyrå
SoMe Artikkel Algoritmer Fuel Reklamebyrå

3. Gode algoritmer

Algoritmer er mystiske vesener, og de endrer seg stadig: Hva skal du gjøre for å komme på godfot med dem? Instagram anbefaler dette for  å få gode algoritmer. Én av faktorene er at jo kjappere det kommer likerklikk, kommentarer, delinger og lagringer på innholdet ditt, desto større sjanse er det for å påvirke innleggets synlighet.

En annen forbedring er at du nå kan planlegge innhold rett i Instagram-appen. Dette åpner opp for å planlegge [BT2] innhold til et bestemt klokkeslett.

4. Notater – ny funksjon

En annen ny funksjon er muligheten til å legge inn et notat, som ble lansert i Norge i slutten av januar. Her kan du som bedrift legge inn korte beskjeder opptil 60 ord. Bruk denne nye funksjonen til å booste lanseringsdager, nyheter eller annen viktig info! Har du enda ikke knekt koden med bruk av hashtags? Det sies at 8-15 hashtags er det optimale for å treffe best på algoritmene  – og med bevisstgjøring av faste ord som assosieres med din bedrift, gir det deg muligheter for å nå frem til en spesifikk målgruppe.

5. Lydidentitet – er du klar for å bli hørt?

Vurderer bedriften deres å bruke video som en del av markedsføringen, så er svaret JA! Undersøkelser gjort av Digital Marketing Institute viser at video foretrekkes fremfor tekst og bilder, og gir deg størst ROI (return on Investment). Digitalisering og lydstyrt innhold gjør at flere bedrifter må skape seg en lydidentitet. 

Når vi ser tilbake på 2022, viser de mest sette videoene spesielle trender tilknyttet en spesifikk sang. Ulempen for bedriftskunder er at musikkbiblioteket er markant dårligere sammenlignet med biblioteket for privatpersoner. Dette gjør det mer komplisert å kaste seg på de nyeste trender som bedrift.

Hvordan skal man henge med på sosiale medier som bedrift, når sanger som sørger for en ‘boost’ er styrt av algoritmer?  Det vil være en smart investering å lage/finne en lydidentitet som kan brukes til all digital markedsføring som sosiale medier, videoannonser, podcast og radio. Det finnes også alternativer i stede for «copyfree music». Nemlig å lage en egen signaturlyd! 

sosiale medier lydidentitet Fuel reklamebyrå
Sosiale medier Artikkel Bereal Fuel reklamebyrå

6. BeReal – ny potensiell plattform?

BeReal ble lansert i 2020, og har hatt et stort hopp på listen over mest populære apper blant forbrukerne. Er dette året for at de første bedriftene skal kaste seg på trenden – og kan BeReal på sikt bli en aktuell kanal for annonsering fra bedrifter? Tiden vil vise, men én ting sikkert; nettverk og relasjon vil ha stor påvirkning på hvor forbrukerne følger sine favorittmerker.

Lag en strategi for hva du skal gjøre mer eller mindre av, i det nye året. Ønsker du flere råd om sosiale medier eller hjelp til merkevarebygging?

Kontakt oss på tone@fuelreklamebyra.no, så vil vår SoMe-rådgiver ta kontakt med deg.

Kontakt oss på e-post, meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Instagram og Facebook. 

For å besøke oss, ta turen til Martin Linges vei 25 på Technopolis Fornebu.

Litt ekstra Fuel til deg ❤️​

Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert på hva som skjer i byrået, se nye arbeider og få faglig innsikt – ca en gang i kvartalet ☺️

Les Fuel sin Personvernpolicy her.