8 tips for mer Fuel i 2023

Hvordan forhindre knall og fall i 2023-løypen?

Vi er i begynnelsen av 2023, og en rekke friske og fine merkevarer er med i år også – og noen stiller “til start” for første gang. Så hva bør din merkevare gjøre i år, for å ha nok fuel og ta seg hele veien til mål? Våre 8 tips kan gjøre deg klar for all slags vær- og føreforhold i markedet.

1. Krisetid er ikke fritid:
Styrk merkevaren!💪🏻

Kan du vinne på å kutte i markedsføringen? Du blir verken bedre eller raskere i løypen når du har færre ressurser. Samtidig er dette en problemstilling flere markedsavdelinger må forholde seg til – og et stadig tilbakevendende tema: å prestere mer med færre ressurser til rådighet. Påfyll av idéer kan være et svar: Hva med en workshop? Noen kreative timer kan være forfriskende for hele teamet!

En krise i markedet er ikke tiden for å nedprioritere markedsføring: Tenk heller “krise?, hvilken krise”? Så bruk muligheten til å styrke merkevaren og rykke ifra konkurrentene / ta innpå konkurrenter som ikke prioriterer markedsføring.

2. Trygghet for kundene

Når uværet herjer, vil kundene søke til det de allerede kjenner. Slik verden er nå, kan det være vanskelig å legge langsiktige planer, men de stabile merkevarene oppleves som trygge valg.

3. Hvordan blir morgendagen? 

I 2023-løypen kan vær og føreforhold variere – og det er en stor fordel å vite hvordan tidligere kriser har blitt håndtert. Når nyansatte kommer til selskapet ditt, er det viktig at de får en god innføring i historikken. Dette gir oversikt – og skaper resultater. ✔️

4. Er målgruppen din den samme som før? 

Kundenes forbruksvaner har endret seg: Er du forberedt på dette, og har du vurdert hvordan strategiene for markedsføring må endres? Hvordan skal du nå disse kundene? Her er innsikt et viktig nøkkelord.

5. Kreativ mediestrategi 

Ref. Punkt 4, så er det viktig å være til stede der målgruppen din er. Har vanene endret seg, ja da må du endre deg også. Ingen vits i å annonsere på f.eks Facebook hvis målgruppen din er på Snap eller Tiktok! Riktige sosiale medier gir merkevarer muligheter de sjelden hadde tidligere: Ikke bare får merkevaren «taletid» utenom TV og radio – merkevarene får også muligheten til å tilpasse budskapet. De som er synlige i SoMe, blir husket!

6. Prisstrategi og strategiske allianser 

Underveis i 2023-løypen kan du støte på flere utfordringer – hvordan løser du disse? Salg og rabatter kan fort slå tilbake på merkevaren – og føre til at kundene forventer flere slike gode tilbud, også når tidene stabiliseres. Vær kreativ med prisstrategier og allianser.

Her er noen forslag:  

  • Kundepoeng 
  • Rabatt ved neste kjøp 
  • Tilhørighet: Kundeklubb for “stjernekunder” 
  • App for kunder
  • Ekslusive nyhetsbrev med eventuelle fordeler
  • Kuponger

Tilpass strategien for merkevaren. Strategiske allianser er svært gunstige for selskapet ditt. Uavhengig av hva du velger, bør fokuset være på hvordan merkevaren blir oppfattet. 🤩 

7. Tillit tar tid

Det kan være krevende å lykkes med nye satsninger: behold eksisterende kreative konsepter og suksesser. Kundene dine er glad i disse produktene, og har et ønske om å fortsatt se dem i hyllene.

Din merkevare er kommet for å bli: Den er en stabil utøver som presterer år etter år.

8. Hvordan håndterer du media? 

Mediene har tilnavnene «Den fjerde statsmakt» og «Samfunnets vaktbikkje». Begge antyder hvilken makt og kraft som ligger i et medieoppslag – enten det er positivt eller negativt. God omtale i pressen kan være like effektivt som en annonse. Derfor er det viktig å følge med i mediebildet, slik at du kan relatere produktet ditt til aktuelle hendelser. 🌍

Når du nærmer deg slutten av 2023-løypen og etter hvert krysser målstreken, kan du være stolt av valgene du har tatt for merkevaren din. En økt der du har hatt fuel til utfordringene du har støtt på. Det gir energi som varer: Markedsføring er en givende oppgave! Det er langt ifra tilfeldig når en merkevare lykkes bedre enn andre.

Smøreboden vår er alltid åpen, så kom gjerne innom for en sjekk 😊

Kontakt oss på e-post, meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Instagram og Facebook. 

For å besøke oss, ta turen til Martin Linges vei 25 på Technopolis Fornebu.

Litt ekstra Fuel til deg ❤️​

Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert på hva som skjer i byrået, se nye arbeider og få faglig innsikt – ca en gang i kvartalet ☺️

Les Fuel sin Personvernpolicy her.